Veelgestelde vragenAndere vragenArtikel

Waarom wijken mijn bezoekersstatistieken af van het aantal kliks?

Hoewel de rapporten van het ShopMania systeem en die van andere analytische systemen gelijksoortige informatie geven, moet u zich ervan bewust zijn dat de informatie is gegenereerd vanuit verschillende bronnen en dat de 2 systemen eigenlijk verschillende informatie tonen. Het is belangrijk om goed te begrijpen hoe de verschillende rapporten tot stand komen, zodat u begrijpt waarom er verschillen kunnen voorkomen.

Hier zijn enkele redenen waarom de bezoekersaantallen in uw analyse software kunnen verschillen van het aantal kliks gerapporteerd door ShopMania:

1. De tracking instellingen in uw ShopMania account zijn niet compatible met de analyse software die u gebruikt om uw statistieken bij te houden (analyse software gebaseerd op referrers heeft speciale redirects nodig met bepaalde informatie erin, terwijl een systeem dat parameters in de links meet eist dat deze in de pagina URL's staat).

2. Kliks vs. Bezoeken/Sessies: ShopMania geeft het aantal clicks weer dat uw site heeft ontvangen, terwijl analyse software meestal het aantal bezoeken/sessies op de site bijhoudt. Er is een belangrijk onderscheid te maken tussen bezoeken/sessies en kliks, en dat is vaak een reden voor verschillende meetresultaten. Ter bescherming van de verkoper tellen wij slechts maximaal1 klik per product en 2 kliks per categorie, voor dezelfde verkoper.

3. De trackingcode op de bestemmings URL: als er geen correcte trackingcode in de bestemmings URL van uw site staat, worden bezoeken/sessies niet geteld door de analyse software.

4. De trackingcode wordt niet uitgevoerd (of wordt uitgevoerd met vertraging): als de tracking code tijdens het laden door de gebruiker gestopt wordt, of hij/zij naar een ander deel van uw website gaat voordat de tracking code geladen is, zal dit bezoek niet geregistreerd worden in uw analyse software. Bepaalde browser of anti-virusinstellingen, de aanwezigheid van virussen, of andere instellingen die externe bronnen gebruiken, kunnen vertragingen veroorzaken die de correcte werking van de trackingcode verhinderen.

5. Browser instellingen van bezoekers: in de meeste analyse software moeten de bezoekers JavaScript geïnstalleerd hebben en afbeeldingen en cookies hebben ingeschakeld in hun browser, om door analyse software te worden geregistreerd. ShopMania is wel in staat om deze bezoekers te registreren, omdat het tellen van kliks op uw advertentie een eenvoudiger protocol is (nauwelijks afhankelijk van JavaScript support en andere instellingen).

6. Fouten die aanwezig zijn in het gebruikte JavaScript of bepaalde andere kenmerken van een website, kunnen de werking van de trackingcode hinderen. Enkele voorbeelden zijn: overlayers voor speciale aanbiedingen, overlayers voor inschrijven op een nieuwsbrief of waarschuwingen voor leeftijdsgebonden inhoud.

7. De aanwezigheid van foutieve, verouderde of indirecte links in de datafeed. Als de bezoeker naar een andere locatie op uw website gestuurd wordt, zonder dat daarbij de trackingparameters worden meegegeven, dan zullen de bezoekers vanuit ShopMania niet correct door uw analyse software geregistreerd worden.

8. Uw analyse software houdt toezicht op verkeer gebaseerd op referrer informatie (HTTP REFERRER). Vanwege de methode die wij gebruiken om bezoekers van ShopMania naar uw webshop te sturen, kan het voorkomen dat de referrer informatie niet in alle gevallen correct wordt doorgegeven. Om zo compleet mogelijke informatie te verzamelen, raden wij u aan om analyse software op basis van URL tagging te gebruiken.

We gebruiken een geavanceerd beschermingssysteem tegen frauduleuze kliks, die beschermt tegen o.a. spiders, bots, scripts en frauduleuze gebruikers. Om klik fraude te voorkomen (een groot aantal kliks op een product of winkel zonder intentie de website te bezoeken) blokkeren wij verdachte IP adressen en beperken wij het aantal kliks dat wordt geteld vanaf één IP adres:
- een klik op een product vanaf één IP adres wordt maar eenmalig geregistreerd gedurende een standaard rapportage tijdsbestek (bv. een dag)
- binnen het rapportage tijdsbestek (bv. een dag) is er een maximum aantal van 2 kliks op de producten in een winkel, in een bepaalde categorie, die geregistreerd worden vanaf hetzelfde IP adres.
- binnen het standaard rapportage tijdsbestek (bv. een dag) handhaaft het systeem een maximum aantal kliks voor bepaalde periodes (bv. max 1 klik per 10 seconden, max 30 kliks per 5 minuten, enz).

Uiteraard merken onze bezoekers hier niets van; zij kunnen uw website gewoon bezoeken ook al wordt zijn/haar klik wellicht niet geregistreerd wegens bovenstaande beperkingen.
Hierdoor kan het voorkomen dat uw analyse software een hoger of lager resultaat meet dan ShopMania.

Als u de accuraatheid van de bezoekersaantallen vanuit ShopMania wilt controleren (als er grote afwijkingen voorkomen die niet door de bovenstaande informatie verklaard worden), zal het ShopMania team u graag helpen met het aanpassen van instellingen zodat de resultaten beter geregistreerd zullen worden. Als uw eCommerce platform u de mogelijkheid biedt om een script te installeren om verkeer vanuit een bepaalde bron te registreren, zullen we dit graag voor u leveren en assistentie bieden bij de installatie.

Geplaatst in: Andere vragen